TR
Türkçe
English
Русский
Français
العربية
Deutsch
Español
日本語
中文
SON DAKİKA
Hava Durumu
TR
Türkçe
English
Русский
Français
العربية
Deutsch
Español
日本語
中文

#mozaik

mozaik haberleri, son dakika gelişmeleri, detaylı bilgiler ve tüm gelişmeler, mozaik haber sayfasında canlı gelişmelere ulaşabilirsiniz.

Binlerce yıllık bir tarihe sahip bakir sanat: Mozaik Haber

Binlerce yıllık bir tarihe sahip bakir sanat: Mozaik

ONURHAN ALPAGUT-ÖZEL HABER İzmirli Mozaik Sanatçısı Gülistan Genç, Mozaiği anlattı. Binlerce yıllık bir tarihi olan bu bakir Sanatın Türkiye’deki geçmişi ise tam 10 bin yıl. Mozaiğin Türkiye’deki temsilcilerinden Gülistan Genç 3 defa Musiwa gibi büyük bir organizasyona katılmak gibi büyük bir başarı gösterdi. İlk kez 2016’da bu organizasyona katılan Genç, Mozaiğe karşı ilgisinin İlk kez katıldığı Arkeolojik kazılarla birlikte başladığını söyledi. Genç, “Bayraklı Kazı evine gidiyordum. Ordinaryus Profesör Ekrem Akurgal ve Meral Akurgal orada kazı çalışmalarını yürütüyordu. Oraya gidip gelirken Antik Mozaiğe karşı ilgim başladı. Merak ve restorasyon başladığı zaman multidisipliner bir anlayış ortaya çıkıyor. Mozaik bana bu alanda ciddi bir fırsat verdi” diye konuştu. TÜRKİYE’DE 10 BİN YILLIK TARİHİ VAR Mozaiğin tarihi hakkında bilgilendirmede bulunan Genç, “9000 yıldır Mozaik yapıla gelmekte. Gordion da başlıyor. Sümerler, Uruk uygarlıklarında görüyoruz. 12 bin yıl önce yine aynı şekilde Göbeklitepe’de görüyoruz. Urfa’da ortaya çıkıyor. Türkiye’de 10 bin yıl geçmişi var” dedi. Üç kez art arda Musiwa gibi büyük bir organizasyona katılan Genç deneyimlerini ve gördüklerini şu şekilde anlattı: “Aphrodisias Sanat Merkezi’nde kursiyerler ile çalışırken arada özel yaptığım işleri paylaşıyordum. Bizi izliyorlar. Bir gün bana Musiwa’dan davet geldi. Çalışmalarımla orada yer almam istendi. Davet üzerine 3 çalışma gönderdim. Sanatçılar ile tanışmak ve orada çalışmalarını sergilemek için büyük bir fırsat. Sizi güçlü kılıyor.” Mozaiğin antik dönemden beri yapıla geldiğini söyleyen Genç, “Tapınaklarda görüyoruz. Orta Çağda Bizans’ta yapılarda karşımıza çıkıyor. Duvarlara yapışık olan bu sanat, binanın yıkılması ile sadece ortadan kalkıyor. Bu ne demek? İlelebet olarak sanatın devam etmesi demek. Türkiye’de Zeugma gibi bir müze açıldı. Dünya’nın bir anda gündemine oturdu. Mozaiğe karşı dünyada bir ilgi var. Çağdaş mozaik yapıyorlar. Güncel sanatın içerisine sanatın bir formu olarak girmiş. Bizde ise çini, seramik gibi alanlar var ama mozaik henüz yok” dedi. ULUSLARASI ORGANİZASYONLARA DAVET EDİLİYOR Günümüzde yaptığı çalışmalar hakkında bilgi veren Genç, “Son dönemde ilk hedefim Uluslararası Arena’da yer almaktı. Bunu başardım bir şekilde. Hala davetler geliyor. Geçen yıl Kyoto’dan davet geldi. Bizde sanatçı desteklenmiyor. Sponsor bulamıyoruz. Her şeyi kendimiz finanse ediyoruz. Belediyelere projeler yaptım. Otistik çocuklar ile çalıştım. Farklı sanatsal projelerin içerisinde zaman zaman yer alıyorum. Özel öğrenciler yetiştiriyorum. Ancak son dönemde kendi tasarımlarıma ağırlık vermeye başladım. Bununla birlikte sergilerde yer aldım” dedi. FUARIN GİRİŞİNE DEV ESER İzmir Fuarının girişinde yer alan ‘Andromeda’ adlı eserinin hikayesini anlatan Genç, “Mermer fuarı İzmir için oldukça önemli. İtalya’da ki Verona Fuarı’ndan sonra dünyadaki en önemli fuarlar alanlarından biri. Bir gün gelen telefonla birlikte Jeoloji Mühendisleri Odası ile birlikte Mimar Odası eş başkanlığında bir taş kongresi düzenlenecekti. Beni de yürütme kuruluna aldılar. 25’inci yıl anısına bir şey yapmak istediler. Yapılan iş Jeoloji Mühendisleri Odası adına fuara hediye edilecekti. Bu eseri ben yapacaktım. Hemen tasarım çalışmalarına başladım. Sponsor bulundu. Oraya anıtsal bir abideyi bırakmış olduk. 2 metre boyutunda bir eser oldu” dedi. GÜLİSTAN GENÇ KİMDİR? 1960 Denizli doğumludur. Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Seramik-Cam ana dalı mezunudur. Emsan firmasında Ar-ge departmanında designer olarak 5 yıl çalışmıştır. Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Yüksek Bölümünü tamamlamıştır. Ordinaryus Profesör Ekrem Akurgal ve Profesör Meral Akurgal tarafından seramikte restorasyon dersi almıştır. Batı Anadolu’da Seramik Merkezleri ve Günümüzdeki Seramik Merkezleri konulu yüksek lisans tezini yazmıştır. Yüksek lisans mezunudur. Kendi atölyesinde fotoğraf stüdyoları için tasarımlar yapmıştır. 15 yıl süreyle Air Brush Artist olarak çalışmıştır. Emeklidir. Emeklilik süreci ile birlikte Mozaik sanatına ilgi duymaya başlamış ve bu alanda çalışmalar yapmıştır. Uluslararası Sergilere katılmıştır. Üç defa Musiwa Organizasyonuna katılmış tek Türk Mozaik Sanatçısıdır.

Binlerce yıllık bir miras... Haber

Binlerce yıllık bir miras...

ONURHAN ALPAGUT Mozaik Sanatçısı Gülistan Genç, lise yıllarında arkeolog olmak istemiş fakat hayat onu arkeolojinin bir uzantısı olan mozaik ile tanıştırmış. Mozaik sanatına Dokuz Eylül Üniversitesi’nde yüksek lisans yaparken Prof.Dr. Meral Akurgal ile yollarının kesişmesinden sonra ilgisi artan Genç, şu anda Aphrodisias Sanat Merkezi’nde kendine özgün çalışmalar yaparken pek çok da öğrenci yetiştiriyor. Bize kısaca kendinizden bahseder misiniz? 1960 senesi Denizli doğumluyum. Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Seramik Cam Ana Sanat Dalı mezunuyum. Mezuniyetimin arkasından 5 yıl süresince Emsan Ar-Ge de tasarım yaptım. Sonrasında Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi’nde yüksek lisans yaptım. Yüksek lisans yaparken, Atatürk’ün ilk yurtdışına gönderdiği Ordinaryüs Profesör Ekrem Akurgal ve eşi Meral Akurgal ile tanıştım.  Seramik ile ilgili yüksek lisans tezimi tamamlarken, mozaik sanatına ilgi duymaya başladım. Yıllarca mozaik üzerine araştırmalar yaptım. Anadolu’nun bir mozaik cenneti olduğunu fark ettim. Kendi çalışmalarıma öncelikle bir ev atölyesinde başladım. Arkasından Aphrodisias Sanat Merkezi’nde mozaik üzerine hocalık yapmam konusunda 4 yıl önce bir teklif aldım. Burada öğrencilerimle birlikte çeşitli projeler üretiyorum, çalışmalar gerçekleştiriyorum. HEM FOTOĞRAF HEM TASARIMI İÇERİSİNDE BARINDIRIYOR Mozaik sanatı ile alakanız nasıl gerçekleşti? Hikayenizi bizimle paylaşır mısınız? Lise çağlarında her zaman arkeolojiye ilgi duymuşumdur. Şartlar beni güzel sanatlar okumam konusunda yönlendirdi. Arkeolog olamadım ancak yıllar sonra onun uzantısında mozaik sanatı ile alakadar oldum. Yıllarca bir fotoğraf stüdyosunda Air-Brush artistliği yaptım. Birçok stüdyo dekore ettim. Tasarımcı ve seramikçiyim. Hepsinin harmanı mozaikte var. Mozaik içerisinde hem fotoğrafı hem tasarımı barındırıyor. Farklı materyalleri bir araya getirme mozaik sanatının ruhunda var. Bu yüzden benim için mozaik son durak oldu. Mozaik sanatı nedir, nerelerde kullanılmıştır? Mozaik; taş, cam, mermer ve benzeri uygun malzemelerden üretilen renk ve fragmanlarının kireç ya da çimento harcı ile belli bir yüzeye, yapıştırmak suretiyle yapılan resimdir. Romalılar döneminde yaygın bir biçimde uygulanmış; yer, duvar, çatı kemeri süslemelerinde kullanılmıştır. Daha sonra, tüm Ortaçağ boyunca Bizans İmparatorluğu’nda kamusal alan ve mimaride, Hıristiyan kiliselerinde, dış cephe süslemelerinde yer almıştır. Çok yaygın olmamakla birlikte, mozaik tekniğinin, mobilyada ve küçük sanat objelerinde tamamlayıcı bir süsleme öğesi olarak da kullanıldığı bilinmektedir. Ancak yine de bu sanat dalının en ilginç örnekleri, panoramik, büyük boyutlu anıtsal nitelikli kompozisyonlardır. Mozaik sanatını teknik açıdan uygulama sürecinde ne gibi zorlukları içerisinde barındırıyor? Bu sanat her zaman mimari ile birlikte olmuştur. Mozaik, çağdaş malzemeler ortaya çıktıktan sonra birçok mimari eseri bezemiştir. Mozaik bir aristokrat sanatıdır. İçerisinde pek çok bileşeni bir araya getiren sanatı uygulamak zordur. İnce ve detaylı bir sanat olmasından dolayı resim ve diğer sanat türleri gibi hızlı bir biçimde ortaya çıkmaz. Maliyeti yüksek bir sanattır. Hem tarihi hem de sanat değeri açısından bakacak olursak, mozaiğin yeri ve konumu nedir? Tarih boyunca mitoloji mozaik sanatına konu olmuştur. Birçok mitolojik varlığı barındırmıştır. Şu sıralar çağdaş mozaik sanatçıları malzemeyi kendi sezgileriyle ve fantezilerinin dışa vurumu olarak kullanıyor. Bu şekilde mozaik sanata evrilmiş oluyor. Geleneksel motifler zaman içerisinde Bizans’ta ikonografi daha sonrasında gravür, yağlı boya ve Rönesans ile birlikte diğer sanat dalları öne çıkınca mozaik sanatı gerilemeye başlıyor. Mozaik, resim sanatının hızına yetişemediğinden dolayı biraz unutulan bir sanat haline gelmiştir. İLK ÖRNEKLERİNE SÜMER UYGARLIĞINDA RASTLANIYOR İlk örneklere nerede rastlanmıştır? Mozaik süsleme biçimlerinin ilk örneklerine bundan yaklaşık 5 bin yıl önce Sümerlerde rastlanmıştır. Sümerler, kendi ev ve tapınaklarının dış cephelerini, konik biçimlerdeki renkli terracotları yüzeye sıvanan harca gömmek suretiyle süslemişlerdir. Cam imalatında oldukça uzmanlaşan Mısırlılar basit cam mozaik fragmanlarını iç mekanlarda kullanmışlardır. Helipolis’deki 2. Ramses tapınağında bu tür örnekler vardır. Girit’teki Knossos Sarayı, küçük altın plaka ve değerli taşlardan kesilmiş mozaik resimleri Eski Yunanlar yapmışlardır. Makedonya’da antik Pella kentinde doğan Büyük İskender’in fetihleri ile Pers, Ege, Mısır, Hint ve Anadolu kültürünün harmanlanması sonucu Helenistik üsluplu mozaikler Pergamon Sarayı’nda, Assos’ta, Antandros antik kentinde Efes’te bulunmuştur. HELLENİSTİK ÇAĞ DORUK NOKTASI Doruk noktası hangi döneme rast gelmektedir? Mozaik sanatı doruk noktasını Romalılar zamanında, Büyük İskender döneminde yaşamıştır. Bu dönem günümüzden 2000-3000 yıl öncesine tekabül etmektedir. O dönemin en iyi örneklerine de Pergamon Sarayı’nda rastlanmaktadır. Bu kadar önemli ve geçmişi olan bir sanata sizce yeterince önem veriyor muyuz? Ben işte bunun savaşını veriyorum. İnsanlar mozaik sanatına kes, yapıştır zihniyeti ile bakıyorlar. Halbuki mozaik inanılmaz bir sanat. Türkiye, mermer ve taş açısından zengin bir ülke. Bunların değerlendirilmesi gerekiyor. Ayrıca akademilerde bir mozaik bölümünün olmaması da ayrı bir şaşırtıcı durum. Kaliteli düzeyde resim ve heykel eğitimi almış kişilerin mozaik sanatı ile uğraşması gerekiyor. Türkiye olarak önemli bir mirasın üzerindeyiz. Dünyanın mozaik açısından en zengin müzesi olan Zeugma Müzesi’ne sahibiz. Şu an restorasyonu gerçekleştiriliyor. Bu restorasyonu akademik eğitim almış arkadaşların yapması gerekirken şu anda 2-3 aylık kurstan geçmiş kişiler yapıyor. Bu durum çok acı verici. Sizce neler yapılabilir? Öncelikle güzel sanatlar eğitimi veren okulların bünyesinde mozaik bölümü kurulmalı. Plastik sanatlar gözü ve vizyonu ile yetişmiş arkadaşların mozaik yapması başka bizlerin mozaik yapması başka bir durum. Şu an her yerde mantar gibi mozaik kursu bitiyor. Bu eğitimi veren kişiler 2-3 aylık eğitimden geçmiş halk eğitim hocaları hep replika işler üretiyorlar.  Kopyalamak sanat değildir. SANAT ESERİ ALMA KÜLTÜRÜMÜZ YOK İzmir olarak sanat açısından ne durumdayız? Son birkaç yıldır biraz hareketliyiz. İstanbul ve Ankara sanat konusunda her zaman başı çekiyor. Şu anda birçok kişi sanat konusunda eğitim görüyor. Ancak ekonomik olarak pazarı ne yazık ki yok. İzmir’de bir sanat eseri alma kültürü eseri ne yazık ki oluşmadı. Bu durum İstanbul’da daha yaygın. Bu sanatın eğitimi verilmediği için insanlar reprodüksiyon işleri satın alıyor. Halbuki imzalı olan eserler daha kıymetlidir. En çok mozaik kalıntılarına nerede rastlıyoruz? Halepli bahçe bu konuda çok önemli. Germanika’nın bulunduğu bölge ayrıca en çok mozaik eserlerine buralarda rastlıyoruz. Rastlanan eserlerde sosyal yaşantıya dair ipuçları veriliyor. Zeugma Antik Kenti’de ayrı bir öneme sahip. Aristokrat kişilerin kentte yaşamasından dolayı özel eserlere buralarda rastlanılıyor. Şu sıralar kalıntılara rastlanıyor ve rastlanmaya devam ediyor. Bölge olarak ise Batı Anadolu, Urfa, Gaziantep, Kahramanmaraş, Antakya önemli eserlere ev sahipliği yapmakta. Mozaik ile ilgili bir başarı hikayeniz var mı? Şimdiye kadar hep çabaladım. Sanatı bir yere getirmeye çalıştım. Nisan ayının 1’inde İtalya’da düzenlenecek çağdaş mozaik sanatçılarının bir araya getirildiği etkinlikte ilk kez bir Türk olarak katılacağım. Bence bu büyük bir başarı. İZMİR’İ YANSITAN BİR SOKAK YARATMAK İSTİYORUM Hedef ve projeleriniz nedir? Belediyeler ile çalışarak, karakteristik bir sokak yaratmak istiyorum. Böyle bir işin proje ve tasarımını gerçekleştirmek istiyorum. İzmir’i ve değerlerini yansıtan bir sokak hazırlamak en büyük hayalim. Gülistan Genç Kimdir? 1960 yılında Denizli’de doğdu. 1980-1984 yılları arasında sanat eğitimini, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Seramik Cam Ana Sanat dalında tamamladı. 1985 yılında Almanya’nın Krefeld kentinde seramik merkezlerinde çalışmalarda bulundu. 1986-1991 yılları arasında Denizli’nin önemli kuruluşlarından Em-san A.Ş de mutfak ürünleri tasarımı yaptı. 1993 yılında Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Seramik Bölümü’nde, yüksek lisans derecesi aldı. Yüksek lisans tezini araştırırken Bayraklı kazı başkanı Prof.Dr.Meral Akurgal ile yolları kesişti. Hellenistik dönem mozaiklerini araştırmaya başladı. 2012 yılından beri Aphrodisias Sanat Merkezi’nde çeşitli meslek gruplarına; mozaik tasarım uygulama ve seminerler vermektedir.

En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.